logo

Nealkoholické pivo v Česku

Nealkoholické pivo se v České republice těší stále větší oblibě a stává se běžnou součástí české pivní kultury. Už dávno není vnímáno pouze jako kompromisní nebo nouzové řešení pro řidiče, ale jako plnohodnotná alternativa k alkoholickým nápojům, a to i díky své chuti a pestré nabídce. Stává se také stále významnější součástí výstavu českých pivovarů. Průzkum ČSPS z roku 2025 ukazuje, že alespoň občas si nealkoholické pivo dopřeje 85 % dospělých Čechů, přičemž více než 60 % z nich si na něm pochutná pravidelně.

Historie a výroba

V Evropské unii, tedy i v Česku, smí být z hlediska legislativy nealkoholické pivo označováno jako sladový nápoj s obsahem alkoholu menším než 0,5 %. Historie nealkoholického piva v tuzemsku sahá do 70. let 20. století, kdy se objevilo první nealkoholické pivo nazvané Pito. Původně bylo vyvinuto jako nápoj na bázi piva vhodný pro řidiče motorových vozidel, přičemž název "Pito" vznikl spojením první slabiky slova "pivo" a poslední slabiky slova "auto".

Klíčem k výrobě nealkoholického piva je dosažení velmi nízkého obsahu alkoholu. V případě Pita byla základem receptury nízkostupňová mladina, tedy dílo s menším sypáním sladu. Poté došlo k přerušení hlavního kvašení, aby kvasinky nestihly vyrobit větší množství alkoholu jako u klasického piva. Šlo tedy o přerušení procesu kvašení v rané fázi. Tato metoda je dodnes při výrobě nealkoholického piva používána nejčastěji. Existují však i jiné, méně časté technologické postupy, jako je vakuová destilace nebo filtrace přes polopropustné membrány. Moderní pivovarnictví neustále zdokonaluje tyto technologie, což vede k výraznému zlepšení chuťových vlastností nealkoholických piv. Zatímco dřívější nealkoholická piva bývala kritizována za plochou chuť, současné metody umožňují zachovat plnost a charakteristické pivní aroma, což je jedním z důvodů rostoucí popularity.

Produkce v Česku

Segment nealkoholického piva je jediný dlouhodobě rostoucí v rámci českého pivovarnictví. Celkový výstav nealkoholického piva a míchaných nápojů na bázi piva dosáhl v roce 2024 rekordních 1 613 tis. hektolitrů. Oproti předchozímu roku 2023 šlo o nárůst o 13,7 %. Oproti poslednímu předcovidovému roku 2019 už vyrostl celkový výstav nealkoholického piva o 52,9 % a za posledních deset let, tedy od roku 2014, jde o nárůst na více než dvojnásobek produkce.

V souvislosti s tím roste i podíl nealkoholického piva na celkovém výstavu tuzemských pivovarů. Před deseti lety tvořilo nealkoholické pivo 4,6 % celkového výstavu piva v Česku, v roce 2019 to bylo 6,3 % a v roce 2024 už tento podíl dosahuje téměř 10 %.

Trendu se nevyhýbají ani minipivovary. Přibývá těch, které do své nabídky zařazují nízkoalkoholická nebo nealkoholická piva. Za poslední dva roky se podle odhadu Českomoravského svazu minipivovarů jejich počet téměř zdvojnásobil.

Češi a nealkoholické pivo

Podle dat z průzkumu ČSPS z roku 2025 pije nealkoholické pivo alespoň občas 85 % Čechů a pravidelně 60 % Čechů. Češi nejčastěji nealkoholické pivo pijí, protože jim chutnají ochucené varianty, protože dodržují zákazy požívání alkoholu, kvůli vlastnímu cílenému omezování konzumace alkoholu nebo ho preferují před klasickými limonádami. Obvykle pak nealkoholické pivo pijí ve velmi horkém počasí, pokud musí řídit nebo při společenských událostech a posezení s přáteli. Nealkoholické pivo je tedy důležitou součástí české pivní kultury, kterou i pro její společenský význam zapsalo Ministerstvo kultury České republiky na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky.

% z těch, kteří alespoň občas pijí nealkoholické pivo

Průzkum ukázal, že jsou Češi velcí příznivci ochucených nealkoholických piv. Přes 54 % respondentů vedle toho uvedlo, že pijí nealkoholické pivo stejně často nebo častěji než to alkoholické.

Projekty ČSPS

Český svaz pivovarů a sladoven seznamuje veřejnost s riziky, jež jsou spojeny s konzumací alkoholu před či při řízení motorového vozidla.  Cílem osvětového preventivního projektu ŘÍDÍM, PIJU NEALKO PIVO je snížení počtu dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu. V úzké spolupráci s Policií České republiky a BESIPem se podílíme na realizaci dopravně bezpečnostních preventivních akcí po celém Česku, a to průběžně od dubna do října ve všech krajích České republiky. Zodpovědní řidiči jsou odměňováni jednorázovým alkoholtestem a nealkoholickým pivem. Za 14 let existence tento projekt oslovil téměř 350 000 řidičů, cyklistů, vůdců malých plavidel a návštěvníků kempů a festivalů.

ČSPS pak společně se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR a Asociací českého tradičního obchodu vzdělával zaměstnance prodejen obchodních řetězců v tom, jak postupovat v situacích, kdy se mladiství snaží koupit alkohol. V rámci projektu Nezlob se, prokaž se tak přispěl k omezení prodeje alkoholu nezletilým

Své vlastní projekty podporující zodpovědnou konzumaci alkoholu a popularitu nealkoholických piv dále realizují jednotlivé členské pivovary.