Základní fakta
Spotřeba piva je závislá na řadě vnějších faktorů. Do roku 2019 jeho produkce stoupala. Ve stejném roce byla s objemem 21.6 milionů hektolitrů dokonce rekordní. V dalším období byl celkový výstav výrazně ovlivněn koronavirovou pandemií, což mělo zejména dopad na provoz hospod a restaurací.
V dlouhodobém horizontu stabilně mírně roste především spotřeba ležáků, tedy spodně kvašených piv se stupňovitostí 11° - 12°. Oproti minulosti je větší zájem o nealkoholická piva a míchané nápoje na bázi piva, tzv. pivních mixů. Zatímco dříve převládaly jejich alkoholické varianty, začínají se do popředí dostávat i ty nealkoholické.
Rok 2024
V roce 2024 se pokles výstavu českého piva zastavil. Klíčový byl v tomto ohledu další výrazný nárůst zájmu o nealkoholické pivo a beer-mixy a zvyšující se export do zemí Evropské unie.
Spotřeba piva na jednoho obyvatele v roce 2024 v litrech

Celkový výstav piva dosáhl hodnoty 20,9 milionu hektolitrů a zvýšil se tak oproti roku 2023 o 4,2 %. Export narostl o více než 15 % na zhruba 5,9 milionu hektolitrů. Mezi země s největším nárůstem zájmu patří Německo nebo Slovensko. Opět výrazně rostl segment nealkoholického piva a míchaných pivních nápojů, který meziročně povyrostl o téměř 14 %. České pivovary tak uvařily přes 1,6 milionu hektolitrů těchto piv, což je nejvíce v historii. Nealko zároveň tvořilo téměř 10 % výstavu určeného pro tuzemský trh.
Celkový výstav piva roce 2024 v tisících hektolitrů

Opět poklesla průměrná spotřeba piva na obyvatele, a to meziročně o další 2 litry na 126 litrů piva na hlavu, což je historicky nejnižší hodnota. Pokračoval také odliv spotřebitelů z hospod, ve kterých se vypilo jen 29 % prodaného piva. Celkem 71 % tak tvoří maloobchodní prodej.
Roli stále oblíbenějšího obalu dále potvrzovala plechovka, která dosáhla podílu 23 % na prodejích piva. Nejúspěšnější zůstala skleněná pivní lahev, v nich se prodá 39 % piva, na ústupu byla nadále PET lahev. Z hlediska druhu piva Češi nadále holdovali hlavně ležákům stupňovitosti 11-12, zatímco postupně ustupují výčepní piva.
Rok 2023
Dlouhodobý trend poklesu prodejů českého piva pokračoval i v roce 2023. Spotřeba piva na obyvatele činila 128 litrů, což je nejnižší hodnota od roku 2009. Celkový výstav piva meziročně poklesl o 1,35 milionu na 20,1 miliony hl. Z toho 15,2 milionu hl směřovalo na domácí trh. Prodeje v on-trade se stále nevrátily na před covidovou úroveň, naopak dále ustupují. V restauracích a hospodách se vypilo pouze 30 % piva určeného pro domácí trh, což je nejnižší podíl mimo léta pandemie.
Spotřeba piva na jednoho obyvatele v roce 2023 v litrech

Nejčastěji prodávaným obalem zůstala skleněná lahev, s podílem 40 % na celkovém výstavu. Plechovky posílily na 20 %, mimo jiné díky rostoucí popularitě nealkoholického piva. Sudové pivo zaznamenalo mírný pokles na 29 % a PET lahve si udržely podíl 8 %.
Celkový výstav piva roce 2023 v tisících hektolitrů

Nejoblíbenějším druhem piva zůstal ležák, s podílem 57,3 % tuzemského prodeje. Podíl výčepního piva naopak poklesl na 38,2 %. Měnící se spotřebitelské návyky se projevily zejména v rostoucí poptávce po nealkoholických nápojích. Výstav nealkoholického piva a tzv. beer mixů vzrostl meziročně o 9,3 % na 1,42 milionu hl, což představuje dosud nejvyšší objem v této kategorii.
Export českého piva po dvou letech růstu klesl o 4,3 % na 5,17 milionu hl, čímž se vrátil na úroveň roku 2018. Hlavními zahraničními trhy zůstaly Slovensko, Německo a Polsko. Zároveň klesl i dovoz piva do Česka o výrazných 21 %, podíl importovaného piva na tuzemské spotřebě tak činil pouze 2,9 %.
Rok 2022
Roční spotřeba piva v Česku se v roce 2022 udržela na jedné z nejnižších úrovní za poslední dekády, a to 136 litrů na obyvatele. Přestože celkový výstav meziročně vzrostl o 945 tisíc hektolitrů na 20,5 milionu hl, stále nedosáhl předpandemické úrovně z roku 2019. Na domácí trh směřovalo 15,6 milionu hl.
Spotřeba čepovaného piva zůstala slabá, v hospodách a restauracích se vypilo pouze 31 % piva, což je historicky nejnižší podíl mimo pandemické roky.
Spotřeba piva na jednoho obyvatele v roce 2022 v litrech

Nejoblíbenějším druhem piva byl stále ležák, tedy spodně kvašené pivo se stupňovitostí 11–12. Jeho podíl tvořil 56,1 % trhu, podíl výčepního piva pak 39,8 %. I nadále rostla obliba nealkoholických piv, jejichž výroba dosáhla historického maxima 1,3 milionu hl, což představuje meziroční růst o 13 %.
Celkový výstav piva roce 2022 v tisících hektolitrů

Pozici nejrozšířenějšího obalu si udržela lahev s podílem 39 %. Sudy zaznamenaly nárůst na téměř třetinový podíl (31 %), především díky opětovnému otevření gastronomie. Pivo v plechovkách setrvalo na stabilním podílu 19 %. Pokles zaznamenaly PET lahve, a to z 10 na 8 %.
Výrazného zlepšení dosáhl export. Vývoz piva vzrostl o 2 % na celkových 5,4 milionu hl, čímž se vrátil na historicky nejvyšší úroveň z roku 2019. Největšími trhy byly Slovensko, Německo a Polsko. Import piva do Česka naopak poklesl a tvořil pouze 3,4 % tuzemské spotřeby.
Rok 2021
Roční spotřeba piva v Česku se v roce 2021 propadla na historicky pátou nejnižší úroveň od roku 1950. Ta byla 129 litrů na obyvatele. Přesto, že pivovary zaznamenaly celkový pokles výstavu o 2,8 %, dokázaly se přizpůsobit novým podmínkám na trhu a navíc intenzivně podporovat své odběratele.
Spotřeba piva na jednoho obyvatele v roce 2021 v litrech

Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven, z.s.
Celkový výstav v meziročním srovnání poklesl o 563 tisíc na 19,6 milionu hl. Z tohoto množství se na domácí trh dodalo 14,320 mil. hl. V hospodách a restauracích se vypila čtvrtina z celkového objemu prodaného piva určeného pro český trh.
Celkový výstav piva roce 2021 v tisících hektolitrů

Zdroj: Generální ředitelství cel a Český svaz pivovarů a sladoven, z.s.
Nejprodávanějším zůstalo pivo v lahvích, a to s podílem 45 % z celkového výstavu. Pivo v sudech si zachovalo, stejně jako v roce předchozím, čtvrtinový podíl. Zásadně však vzrostl zájem o pivo v plechovkách, a to v meziročním srovnání o celých 33 %. Pivo v plechovkách tvoří již 18procentní podíl. Pivo v PET lahvích zaznamenalo další pokles z 11 na 10 %. Do cisteren se stočila 2 %.
Nejoblíbenějším druhem piva zůstal ležák, tedy spodně kvašené pivo se stupňovitostí 11 - 12. Jeho podíl dosáhl 55 %. Podíl výčepního piva byl téměř 41 %. Na předpandemickou úroveň se vrátila kategorie ostatních piv s podílem 4 %. Důvodem byl zájem o pivní speciály.
Dařilo se rovněž exportu. V meziročním srovnání byl vyšší o 236 tisících hektolitrů, což představuje celkově 5,239 milionů hl piva. Podíl exportu na celkovém výstavu tak dosáhl na téměř 27 % .
Sladařství vyprodukovalo 518 tisíc tun sladu, což je o 6,7 % více než v předešlém roce. Do zahraničí se z toho vyvezlo 236 tisíc tun (45 %). Export narostl o 28 %. Slad se loni vyvážel do 40 zemí celého světa.
Rok 2020
Roční spotřeba piva na obyvatele dosáhla v roce 2020 v Česku 135 litrů, což bylo zatím nejméně od 60. let minulého století. Snížil se celkový výstav, který v meziročním srovnání klesl o 1,5 milionu hektolitrů a dosáhl tak hodnoty 20,1. Za pokles mohly koronavirové restrikce a omezení provozu hospod a restaurací v tuzemsku i v zahraničí.
Graf spotřeby v litrech Zdroj: ČSPS
„Jako pivovarníci sledujeme údaje už od roku 1950. Já osobně mám hodně bohaté zkušenosti, ale takovou situaci jsem ještě nezažil. Nepamatuji, že by na tom kdy hospody a restaurace byly tak špatně. Krize se promítá do obchodních ztrát, ale i osudů celé řady lidí, kteří pivovarnickou tradici jako národní poklad střeží,“ řekl k vývoji za rok 2020 František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.
Graf výstavu v tisících hektolitrů. Zdroj: ČSPS a GŘC
Nejprodávanějším obalem zůstala klasická pivní lahev (46 % podíl z celkového výstavu), velký pokles byl samozřejmě patrný u sudů (25 % podíl z celkového výstavu) a cisteren (2 % podíl z celkového výstavu). Naopak mírný nárůst si připsaly plechovky (15 % podíl z celkového výstavu). Lahve se udržely na 12 % (podíl z celkového výstavu).
Rok 2019
Celkový výstav v roce 2019 vzrostl o 1,6 % a dotkl se hranice 21,6 milionu hektolitrů. Za tímto výsledkem stál především export, který se meziročně zvýšil o 4,5 procenta. Nealkoholické pivo si v exportu polepšilo o 22 procent. Celková spotřeba piva se zvýšila o 0,9 procenta na 16,7 milionu hektolitrů.
Spotřeba piva na obyvatele se meziročně zvýšila o 1 litr na celkových 142 litrů. Prodej čepovaného piva v meziročním srovnání klesl o 1 procentní bod. Z hlediska obalů mělo největší podíl lahvové pivo se 40 procentním podílem. U sudového piva to bylo 33 a PET lahví 11 procent. Podíl piva v plechovkách vzrostl o 1 procentní bod na celkových 12 procent.
Oblíbené byly především ležáky, tedy spodně kvašená piva se stupňovitostí 11 % – 12 %. Jejich podíl byl 51,8 procent. Podíl výčepního piva klesal a dosáhnul 43,8 %. Ostatní piva se pak na celku podílela 4,5 %.
Export vzrostl o 4,5 procenta a dosáhl výše 5,4 milionů hektolitrů. Sladovny vyprodukovaly 543 tisíc tun sladu, do zahraničí se z toho vyvezlo 223 tisíc tun.