Spotřeba čepovaného piva meziročně klesla, celkové prodeje stále nedosahují předcovidových hodnot
Proměnlivé letní počasí a zhoršující se ekonomická situace konzumentů jsou hlavní příčinou meziročního poklesu prodeje čepovaného piva. Za období leden až srpen se ho v Česku vypilo o 4 % méně než za stejné období roku 2022. Celkové prodeje piva pak stále nedosáhly předcovidových hodnot, ve srovnání s rokem 2019 jsou pak o 5 % nižší (1-8/2023 vs. 1-8/2019). Očekávání růstu pivovarského sektoru po pandemii se tak stále nenaplnila.
Zatímco vláda chystá zvýšení DPH na čepované pivo, jeho prodeje už nyní meziročně klesají – prodeje čepovaného piva jsou ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 o téměř 17 % nižší (1-8/2023 vs. 1-8/2019). Pokračuje tak trend předchozích tří let, kdy se konzumenti nejprve kvůli pandemii, poté v důsledku vysoké inflace a zhoršující se ekonomické situace domácností začali přesouvat z hospod do bytů a garáží. Toto dopadá zejména na provozovatele menších vesnických hospod, z nichž desetina zvažuje ukončení provozu a dalších 5 % už je rozhodnuto, že po zvýšení DPH skončí.
„Výsledky za prvních osm měsíců potvrzují nepříznivý trend posledních tří let, a pivovarníci i hospodští hledí do budoucna s velkými obavami. Od nového roku nás navíc čeká zvýšení DPH na čepované a nealkoholické pivo, což může současnou situaci ještě zhoršit. Pokud budou hospodští skutečně omezovat a ukončovat svou činnost, vláda nakonec zapláče nad výdělkem a bude ráda, pokud na DPH vybere stejnou částku, jako doposud,“ říká Tomáš Slunečko, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.