logo

Prodeje piva letos rostou mírně, pivovary napjatě vyhlížejí vývoj situace v zimním období

Celkové prodeje piva letos zatím mírně rostou, stále jsou ale pod úrovní roku 2019. Pivovary trápí rostoucí ceny energií a dalších vstupů.

Po dvou hubených covidových letech se prodeje piva pomalu vracejí zpět, celkový mírný růst je tažený čepovaným pivem. Pivovary ale bojují s vysokými cenami energií, nedostatkem kvalifikované pracovní síly a skokově rostoucí inflací, která prodražuje další vstupy. Nervozitu v sektoru zvyšují stále nejasné podmínky podpory velkoodběratelů energií, mezi které patří i významná část producentů piva a sladu.

V období od ledna do konce září 2022 vzrostl prodej čepovaného piva v restauracích o 32 %, naopak klesal prodej piva v maloobchodě, a to o 4 %. Celkové prodeje pak byly vyšší o necelých 6 %, stále ale nedosáhly na předcovidové hodnoty. 

„Letošní rok je zatím pro pivovary úspěšný, zejména z pohledu prodeje čepovaného piva v restauracích a hospodách, který meziročně vzrostl téměř o třetinu,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS). „Nicméně pokud se na to podíváme detailně, většina tohoto růstu jde na úkor klesajících prodejů baleného piva v maloobchodu. Po dvou covidových letech se nám tedy letos část zákazníků vrátila zpět z domácí konzumace do hospod. Pořád jsme ale v prodejích čepovaného piva o více než 12 % pod úrovní roku 2019.“

Podle aktuálního průzkumu provedeného mezi členy ČSPS, pivovary a sladovny nejvíce trápí vysoké ceny energií, nedostatek kvalifikované pracovní síly a skokově rostoucí inflace. Co se týká nákladů na energie, třetině firem vzrostly v prvním pololetí letošního roku o více než 100 %, u 40 % byl nárůst v rozmezí 50-100 %, zbytku pak zdražily energetické vstupy o méně než 50 %. Ve druhém pololetí letošního roku očekává drtivá většina firem (86 %) další růst energetických vstupů, pouze 13 % si myslí, že se budou držet na současné úrovni.

Téměř polovina (47 %) pivovarů a sladoven očekává ve druhém pololetí zhoršení vývoje svého hospodaření, 40 % pak předpokládá obdobný vývoj jako v první polovině roku. Pokud se podíváme na úskalí, která očekávají pivovary v dalších 12 měsících, většinu (87 %) trápí rostoucí ceny energetických vstupů, 60 % firem se obává o fyzickou dostupnost energií. Podle třetiny subjektů hrozí také nedostatek základních surovin pro výrobu piva, tedy chmele a sladu. 

„Výroba piva i sladu patří mezi energeticky náročné sektory a zajištění dostupnosti plynu i elektřiny za přijatelné ceny je pro pivovary i sladovny v následujícím období klíčová. Proto netrpělivě čekáme na finální podobu podpory velkoodběratelů energií,“ vysvětluje Ferencová. „Současně chceme s vládou i příslušnými ministerstvy intenzivně jednat o navýšení podpory investic vedoucích ke snížení závislosti sektoru na tradičních zdrojích energií. Pivovary dlouhodobě usilují o dosažení uhlíkové neutrality, prostřednictvím snižování energetické náročnosti výroby a přechodem na alternativní zdroje energií. V současné situaci je ale potřeba tento přechod urychlit a v tomto můžou výrazně pomoct evropské i české dotační programy.“