Oblibu českého piva potvrzuje i jeho letošní rostoucí výstav
Praha, 3. října 2016 – Pivovary v České republice hlásí po hlavní sezóně vyšší výstav piva. V meziročním srovnání je to o tři procenta více. Pro tuzemský trh se výstav piva za prvních osm měsíců oproti stejnému období v roce 2015 zvýšil o dvě procenta, export vzrostl o šest procent. Oblibě se i nadále těší ležáky, ale rovněž piva nealkoholická. Stejně tak roste popularita piva v plechovkách. Naopak pokles zaznamenala produkce nápojů na bázi piva i výstav piva v sudech. Uvedl to Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS).
Celkový výstav piva v České republice byl od začátku letošního roku do konce srpna o tři procenta vyšší než ve stejném období loni. Výstav piva pro tuzemský trh se oproti loňsku zvýšil o dvě procenta, pro zahraniční trhy pak o šest procent. „Výsledky za hlavní sezónu ukazují, že obliba českého piva roste jak ve světě, tak doma. To nás samozřejmě těší, protože to jenom dosvědčuje, jak je české pivo unikátní,“ říká předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.
Vyšší produkci piva v letošním roce ČSPS eviduje u ležáků. „Osmiprocentní nárůst ležáků na tuzemském trhu potvrzuje, že tento pozitivní trend, který začal v roce 2007, nadále pokračuje a vzrůstá obliba ležáků na úkor výčepních piv,“ uvádí František Šámal. Z pohledu obalů rostla na domácím trhu především piva v plechovkách (18 %), dále pak v PET lahvích (4 %) a lahvích (2 %).
Naopak u sudového piva v tuzemsku stejně jako v minulých létech dochází k poklesu (2 %). Tento trend pokračuje od roku 2010, kdy byla zvýšena spotřební daň na pivo. Podle zástupců ČSPS se tak stále nedaří zvrátit trend odlivu hostů z restaurací a hospod, kteří raději pijí lahvové pivo doma. Svaz se proto snaží Čechy do restaurací a hospod přilákat třeba i akcí Dny českého piva, jež byla v letošním roce organizována počtvrté, a do které se zapojilo více než šest tisíc restaurací a hospod po celé České republice.
Na tuzemském trhu se dlouhodobě daří i nealkoholickému pivu, u něhož došlo k nárůstu produkce o šest procent. „Těší nás, že spotřebitelé berou nealkoholické pivo jako plnohodnotnou alternativu piva běžného,“ komentuje tento pozitivní trend František Šámal. Jiná situace ale panuje u výstavu nápojů na bázi piva, takzvaných pivních mixů, kde došlo k poklesu o 17 procent.