České ženy si nacházejí cestu k pivu
Praha, 24. května 2017 – V České republice stoupá podíl žen, které pijí pivo. „Naše průzkumy nám říkají, že české ženy se chtějí setkávat s přáteli a známými, mají chuť se bavit. Proto nepřekvapí, že i ženy si čím dál častěji dopřávají pivo,“ potvrzuje Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Aktuálním trendem podle ní je, že ubývá žen, které sedí doma a nechodí vůbec nikam.
Jsme národem pivařů, to je neoddiskutovatelný fakt. Nedávný průzkum CVVM* potvrdil, že pivo se těší oblibě nejen u mužů, ale čím dál více si na něm pochutnávají i ženy. V České republice pije zlatavý mok alespoň občas 57 procent žen. Spotřeba piva se v uplynulých dvanácti letech zvyšovala ve všech věkových skupinách žen, v posledních třech letech nejvíce v té nejmladší kategorii, 18 – 29 let. Nejvyšší počet konzumentek piva je pak mezi ženami ve středním věku.
Pivo je přírodní nápoj bez chemie, který je zdrojem mnoha vitamínů, minerálů a přírodních antioxidantů. Pivo může být vhodným nápojem zejména pro ženy po padesátém roku života, protože právě jim v pivu obsažené fytoestrogeny mohou pomoci s vyrovnáváním přirozeného úbytku ženských hormonů.
Při konzumaci piva pak rovněž platí známé pořekadlo 'méně je více'. „Ženám se doporučují maximálně dvě třetinky piva denně. Při tomto množství a zdravém životním stylu se není třeba obávat ani pivního bříška,“ říká Martina Ferencová a doplňuje: „Pivo je tradičním českým nápojem, který se hodí nejenom k různým pokrmům, ale zpříjemní i setkávání s přáteli či rodinou.“
Z dat Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského** vyplývá, že české ženy si nacházejí cestu i ke specificky hořké chuti klasického českého ležáku. Češky, zejména nad padesát let, výrazně preferují tradiční hořká piva, dokonce více než čeští muži. Ženy si pak zlatavý mok dopřávají dvakrát týdně a v průměru vypijí za týden dva půllitry piva. Při výběru piva dají hlavně na jeho chuť a preferují i své značky.
Do svého oblíbeného podniku české ženy zajdou v průměru třikrát měsíčně. Za svůj nejoblíbenější podnik ženy nejčastěji uvádějí restaurace. „Současným trendem je také skutečnost, že mezi českými ženami je stále méně těch, které takzvaně nechodí nikam. Ani do kaváren, ani do restaurací nebo pivnic. Což je jistě dobrá zpráva a ukazuje na to, že české ženy jsou emancipovanější,“ říká Martina Ferencová. Statistiky ukazují, že se to týká hlavně žen nad 45 let. Což potvrzuje i průzkum CVVM, podle kterého za posledních dvanáct let ubylo o více než deset procent žen, které na otázku, jak často si zajdou na pivo nebo jiný alkoholický nápoj, odpovídají, že nikam.
* Autorem výzkumného projektu s názvem „Pivo v české společnosti v roce 2016“ je Jiří Vinopal, termín terénního šetření 5. – 19. 9 2016 na 999 respondentech starších 15 let. Analýzy týkající se piva a pohostinských zařízení jsou prováděny na respondentech ve věku 18 let a více (N = 959).
** Kvalitativní průzkum nazvaný „Dědictví kvality tradičních nápojů“ realizovaný v zemích Visegrádské čtyřky v dubnu 2016 na reprezentativním vzorku 320 respondentů starších 18 let.