REGULACE VYHÁNĚJÍ LIDI Z HOSPOD A PODEPISUJÍ SE NA VÝSLEDCÍCH ČESKÉHO PIVOVARNICTVÍ

Praha, 16. října 2017 – Množství piva vypitého v tuzemských hospodách a restauracích nadále klesá. Z meziročního srovnání za období leden až srpen vyplývá, že pípami proteklo v roce 2017 o 4,2 % piva méně než za stejné období roku 2016. Naopak o 4 % vzrostla spotřeba piva v off-trade. Z národa s tradiční hospodskou pivní kulturou se stáváme spíše zemí plechovkového piva, které meziročně vzrostlo o téměř 46 %. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven stojí za tímto trendem zejména nové regulace, které se citelně dotýkají jak živnostníků, tak samotných konzumentů.

Kumulace regulatorních opatření, jež dopadají na živnostníky v restauračním odvětví, se odrazí i ve výsledcích českého pivovarnictví. Vedle tzv. kontrolního hlášení a elektronické evidence tržeb jsou to i regulace hazardu, tzv. protikuřácký zákon, změny pravidel pro provozování restauračních zahrádek či snižování limitů pro uplatnění paušálů pro živnostníky. V souvislosti s některými z nich lze pak další dramatický propad spotřeby čepovaného piva očekávat ještě do konce tohoto roku, po ukončení provozu venkovních zahrádek.

„Jsme si plně vědomi společenské nebezpečnosti některých činností, proti nimž jsou nová zákonná opatření namířena, zároveň bychom však chtěli upozornit na negativní dopady, které má přehnaná regulace na trh,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.  „Trpí tím nejen podnikatelé, ale také tradiční česká pivní kultura. Bylo dobrým zvykem se setkávat v hospodách s přáteli, tahle tradice je teď nahrazována domácí konzumací,“ popisuje Ferencová trend, který by čeští pivovarníci rádi zvrátili. Právě na úctě k tradicím je postaven dlouhodobý úspěch českého piva, a to i ve světovém měřítku. „Nerad bych se dočkal situace, kdy budeme slavit 100. výročí založení Československa s „petkou“ nebo plechovkou v ruce v obýváku, místo toho, abychom se setkali s přáteli v hospodě či restauraci,“ konstatuje František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.

V segmentu off-trade, tj. piva, které se prodává v obchodní síti, došlo v České republice k největšímu nárůstu u plechovkového piva. Zvyšující se obliba tohoto balení souvisí s jeho praktičností  − oproti lahvi je lehčí, nerozbije se a rychleji se nachladí na správnou teplotu. Zejména v letním období je plechovkové pivo stále vyhledávanější součástí venkovních pikniků. O necelá 4 %  vzrostla meziročně obliba piva i v PET lahvích.